Monday, August 16, 2010

Uitkomen voor vrouwelijk leiderschap (via VKbanen)

"Vrouwelijk leiderschap is wezenlijk anders dan dat van mannen, betoogt coach Karin Jironet. Dat verschil zouden vrouwen juist moeten onderstrepen. VVD-Kamerlid Jeanine Hennis-Plasschaert  herinnert zich nog hoe ze als nieuweling binnenkwam bij het Europees Parlement: ‘Ik paste mijn kleding en taalgebruik aan om vooral niet te vrouwelijk te zijn.’ Formeel, terwijl ze van zichzelf meer een flapuit is. ‘Ik probeerde te voldoen aan het plaatje van een door mannen gedicteerde omgeving. Totdat ik doorhad dat ik mezelf alleen maar aan het tegenwerken was.’ Vrouwen aan de top moeten niet langer net als mannen proberen te zijn, maar uitkomen voor wat hun vrouwelijke leiderschapsstijl anders maakt, zegt executive coach Karin Jironet in haar nieuwe boek De essentie van vrouwelijk leiderschap."

Lees verder: 'Vrouw moet anders durven zijn' - VKbanen